BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, May 5, 2010

Because of anger

Anger is one of the 7 sins that I cannot fight in my self. I tried so hard to make it gone away but I failed. The worse part is, this feeling is spreading all over my environment. There are lots of small matter has been huge because I can't control my anger very well. I am not pointed others because it is come from my brain. I need to change it even though the 'A' case is not settle yet. I try my best in order to make my life normal again........

Sunday, May 2, 2010

Maruah

Ada apa dengan maruah?

Apa itu maruah dimata manusia?
Adakah maruah mampu dibeli atau ditukar ganti?

Persoalan seperti ini membuatkan aku terfikir akan satu subjek yang agak penting dalam hidup manusia iaitu maruah. Satu ketika dahulu, manusia sanggup bermati-matian untuk menjaga maruah mereka serta keluarga mereka.Adalah menjadi satu pantang apabila seseorang itu mencalar maruah mereka.

Akan tetapi, dunia sudah berubah. Maruah bukanlah satu kepentingan dlam hidup mereka. Maruah yang dahulunya dijaga dengan nyawa telah boleh dibeli dengan harta, pangkat dan juga wang ringgit.

Adakah maruah sekarang tidak bernilai?
Adakah manusia sanggup meletakkan maruah mereka di tempat yang hina dan bahaya?

Kemusnahan Pertalian

Sewaktu di kolej dahulu, aku sering bersama 5 orang rakanku yang mempunyai minat yang serupa dan pengalaman hidup yang hampir sama. Perjalanan hidup kami bagaikan di fotostat dlam tahun yang berbeza. Persamaan inlah yang membuatkan kami rapat dan menonjol di khalayak ramai pabila kami bersama.

Akan tetapi, kami juga mempunyai keinginan yang sama, iaitu, menghancurkan kebahagiaan orang lain. Bagiku, ia telah berakhir kerana keinginan seperti itu bukanlah sesuatu yang istimewa yang perlu aku teruskan.

Itu hanyalah pendapatku. Bagaimanapun, pendapat kita berbeza pabila keluar dari kepompong itu, semua ingin mencari haluan sendiri, semua ingin mengpraktikkan ape yang telah diajar dan semua ingin menjadi yang terbaik lebih dari rakan seangkatan yang lain.

Untuk mengecapinya, seorang itu mampu meletakkan rakan-rakan lain sebagai mangsa untuk menampakan die adalah terbaik dari semua segi walaupun hakikatnya die lebih teruk dari yang lain.

Apabila situasi begini berlaku, kami yang lain hanya memandang dahulu sampai tahap manakah seorang itu ingin menghancurkan yang lain. Nampaknya, die mampu melakukan lebih dari jangkaan yang lain dengan menggunakan satu senjata yang kami mampu kami boleh membuatkan orang terpedaya iaitu mulut.

Akan tetapi, ini hanyalah permulaan dalam hidupnya, aku sebagai 'BITCH FROM HELL' tidak akan berdiam diri dan menunggu lebih bayak lagi hinaan terhadap diriku. Dengan ini, aku melafaskan putus pertalian persahabatan yang terjalin dan kau adalah musuh no 1 ku sehingga ke akhir hayatku.

Kain Putih


Dalam hidup ini, kita sering diberitahu bahawa setiap manusia ibarat sehelai kain puth yang bersih dan suci. Tiada kekotoran dan juga sedikit caritan diatas kain itu. Kita juga diberitahu bahawa ibubapa telah bertanggungjawab dalam mewarnakan kain putih itu seperti mana mereka inginkan. Setiap ibubapa telah menjalankan tanggungjawab mereka dalam mewarnakan kain tersebut dengan sentuhan kasih sayang, nilai-nilai murni dan juga kepercayaan kepada agama. Walaupun tidak sempurna, mereka telah mencuba sedaya upaya. Akan tetapi, bukanlah tanggungjawab mereka untuk mewarnai seleruh kain tersebut kerana mereka hanya mampu mewarnakan sebahagian kecil dr kain tersebut. Sebahagian kecil yang bermakna dalam kehidupan manusia. Warna-warna asas yang membentuk kita menjadi manusia berguna.

Apabila kita sudah mengerti apa itu kehidupan, kita telah memilih warna kita sendiri. Pada waktu itu, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk mencorakkan kain kite sperti mane yang kite inginkan. Tiada sesiapa pun yang mampu memberi pendapat dalam corakan yang akan lakukan.

Sebab itu lah, hasil kepada kain itu berbeza untuk setiap manusia. Walaupun mempunyai darah yang serupa, akan tetapi, pendapat yang berbeza. Tidakkah kita pernah terfikir bahawa kain yang kita warnakan itu sebenarnya salah walaupun cantik di mata kita.

Apakah kain itu boleh dilunturkan semula dan diwarnai semula dengan warna yang lebih baik?